STICHTING DOMINIKA

HULP AAN HONGARIJE

Oktober 2009 eerste reis

Oktober 2009

Verslag van onze reis naar Gönc( Hongarije)

Op 18 Oktober vertrokken we naar het kindertehuis in Gönc waar Dominika woont.

Dankzij de medewerking van Autoverhuurbedrijf Dales www.autodales.nl uit Zelhem hadden we de beschikking over een kleine vrachtwagen waar alle kleding, fietsen en speelgoed, die we ingezameld hadden, in kon.

Door de grote reisafstand afstand, ruim 1500 km, hebben we de eerste dag in Oostenrijk overnacht, om vervolgens op Maandag om 08.00 uur onze reis voort te zetten richting Gönc.

Om ongeveer 18.00 kwamen we in Gönc bij het kindertehuis aan , het was inmiddels donker en het regende.

We werden ontvangen door Eva, de direktrice van het tehuis, en Stefan,één van de begeleiders.

Stefan spreekt Duits en wil graag als tolk optreden.

We worden door alle kinderen en begeleiders geholpen met het lossen van de wagen , weliswaar in de stromende regen, maar de stemming is uitgelaten.

Nadat de wagen leeg is en de spulletjes in een tijdelijke opslag geplaatst zijn, worden we

uitgenodigd om mee te eten bij de groep van Dominika.

Na het eten worden we door Eva en Stefan voorgereden naar een hotel in Telkibanya, een dorp 10 km verderop waar we de komende dagen zullen overnachten.

Dinsdag

Vandaag hebben we een vol programma.

We helpen eerst met het sorteren van de kleding en het speelgoed en maken een afspraak met Eva dat zij gaan zorgen voor het transport van alle babyspullen naar een kindertehuis dat ook bij hun samenwerkingsverband hoort, maar niet bij ons in de tijdplanning past (het is ongeveer 4 uur rijden heen en terug).

Hierna staat er een bezoek aan Dominika`s school op het programma.

Eva heeft hiervoor al een gesprek met de direkteur van de school gepland.

Tijdens dit gesprek blijkt dat de direkteur zeer geïnteresseerd is in de situatie in Nederland en hoe wij omgaan met zaken als criminaliteit, geloof, werkeloosheid, etc.

Na dit gesprek worden we door de school rondgeleid; de tegenstelling is groot: er is een informaticalokaal en een talenpracticum die zeker voldoen aan de huidige normen, maar aangekomen bij het leslokaal van Dominika blijkt dat ook hier op school de middelen niet voldoende zijn.

De kinderen krijgen les in sterk verouderde leslokalen, hebben geen eigen tafel en stoel maar een schoolbank de we in Nederland 70 jaar geleden kenden.

Ook is er een tekort aan simpele, afsluitbare archiefkasten om lesmaterialen op te bergen.

De directeur geeft aan dat alle hulp die geboden kan worden betreffende inventaris, zéér welkom is.

We vertellen de directeur dat er in Holland zeker mogelijkheden zijn om schoolmeubilair te verzamelen, maar dat de transportkosten het grootste probleem zijn en wij afhankelijk zijn van iedereen die ons financiëel wil steunen

Na dit schoolbezoek gaan we met Eva en Stefan in één van de woningen van het tehuis samen met de groep van Dominika middageten.

Na het middagmaal krijgen we een zeer uitgebreide rondleiding door het tehuis.

Het tehuis bestaat uit een 4 tal seperate woningen , waar in 3 ervan ongeveer 15 kinderen wonen en de vierde gebruikt wordt als woonhuis voor een aantal zeer moeilijk opvoedbare 14 tot 18 jarigen.

In deze woning is op de bovenverdieping ook de administratie en het kantoor van Eva ondergebracht.

Totaal wonen er in dit tehuis 45 kinderen en werken hier 30 begeleiders

Tijdens deze rondleiding wordt het ons duidelijk dat er met de weinige middelen die er beschikbaar zijn goed omgesprongen wordt, maar dat alle hulp in de vorm van kleding en andere materialen zéér welkom is.

Na deze rondleiding is het tijd voor het avondeten, deze keer in de groep met de moeilijk opvoedbare kinderen.

Na het avondeten is er nog tijd voor een gesprek met Eva over de de gang van zaken in het tehuis.

Wanneer we een paar uur later op de hotelkamer zijn kunnen we terugkijken op een drukke maar zeer informatieve dag.

Woensdag

De kinderen vinden het bijzonder en spannend dat ze mee mogen helpen taarten bakken

Iedereen is benieuwd hoe de taarten zullen smaken, en na het avondeten, dat we in een goep met kinderen die al vaker in Holland zijn geweest, doen, krijgen alle kinderen een punt appeltaart als toetje.

Dit gaat erin als "koek"!

Hierna is het tijd om afscheid van iedereen ,en in het bijzonder van Dominika, te nemen voordat we weer naar het hotel en morgen terug naar Holland gaan.

Donderdag

Vandaag is het de eerste dag van onze terugreis en raken we onderweg niet uitgepraat over de ervaringen van de afgelopen dagen.

De reis loopt voorspoedig en we overnachten vanavond in een hotel in Passau ( Zuid Duitsland).

Vrijdag

De terugreis door Duitsland levert geen problemen op, zodat we vanavond om 18.30 in `sHeerenberg de Duits- Nederlandse grens passeren.

Tot slot willen we, ook namens de kinderen in Hongarije, iedereen bedanken die ervoor gezorgd heeft dat deze reis een succes was:

Dales Bedrijfsautoverhuur- voor de sponsoring van de vrachtauto

Wim Bosman Transport - voor de sponsoring van brandstof

Kramp Benelux - voor bijdrage in de transportkosten

Super de Boer Gaanderen -voor de levensmiddelen

Super de Boer Zelhem - voor de levensmiddelen

Coop Zelhem - voor de levensmiddelen

Supercoop Terborg - voor de levensmiddelen en kadoos

Albert Heijn Hengelo - voor de levensmiddelen

Slotboom fietsen Hengelo - voor de kinderfietsen

Koenders Gaanderen - voor het speelgoed

Fam. Bruil - voor het beschikbaar stellen van de opslagruimte

Alle gulle gevers - voor alle spontane giften voor dit transport

En iedereen die meegeholpen heeft met inzamelen van speelgoed en kleding!!

Vandaag heeft Dominika vrij van school gekregen en worden we door haar bij het hotel opgehaald om daarna samen met Eva en Stefan een mooie wandeling in Telkibanya te maken en diverse bezienswaardigheden te bezoeken.

Voor het middageten zijn we uitgenodigd in de groep van de allerkleinsten en smullen er met z`n allen van gebakken vis en aardappelpuree.

Ook vandaag valt het ons weer op dat er geen groente of zuivel op tafel staat, het wordt ons duidelijk dat hier niet de financiële middelen voor zijn.

Vanmiddag staat er appeltaartbakken op het programma; we hebben uit Holland alle ingrediënten meegebracht en er wordt meegeholpen door een grote groep kinderen en begeleiders.