STICHTING DOMINIKA

Januari 2010

23 Januari 2010
Roemenië- Hongarije transport

We zijn Zaterdag 23 Januari om 5 uur vertrokken met een bus vol hulpgoederen voor Roemenië en Hongarije.
We zijn in dit geval Hans Niesink, Ferdi Reusen en Carel.

De beide andere heren zijn ervaren in het rijden van hulptransporten; beiden gaan al jaren richting Roemenië. www.vrienden-annina-gaanderen.nl nu shoebox4ro.nl

Na een kop koffie te hebben gedronken bij Ferdi in Dinxperlo rijden we Holland uit met als bestemming Moson magyaròvar; onze overnachtingsplaats in Hongarije.
Dit is een adres waar Ferdi vaak overnacht heeft tijdens voorgaande transporten.
De reis loop voorspoedig, geen sneeuw, beetje zon, schone wegen, wat wil je nog meer?
`s avonds tegen 18.00 zijn we de Hongaarse grens gepasseerd en wordt het plotseling zeer mistig, er is nog geen 25 mtr zicht en we gaan op zoek naar het motel/camping/ restaurant waar we overnachten willen.
We rijden inmiddels over secundaire wegen waar nog weinig gestrooid is, terwijl het hier behoorlijk gesneeuwd heeft.
Uiteindelijk bereiken onze bestemming, maar wat blijkt: alles donker en alles gesloten.
Verder zoeken dus, en uiteindelijk worden we via een portier van een ander hotel, waar ook geen plaats meer is, doorverwezen naar het hotel- restaurant Bavaria in het plaatsje Abda.
Dit ligt aan de provinciale weg nr. 1 tussen Öttevény en Gyor.
Hier kunnen we eten en overnachten voor een redelijke prijs.

Zondag 24 januari
Na een heerlijke nachtrust en een goed ontbijt vervolgen we onze reis richting Roemenië.
Via Budapest, Kecskemét, Szeged rijden we over de 43 en de 431 om vervolgens bij Kiszombor een kleine grensovergang te nemen.
Hans en Ferdi hebben een toeristische route uitgestippeld naar Peciu Nou waar we een bezoek brengen aan een kindertehuis.
De rit voert door dorpjes waar het lijkt of de tijd 80 jaar heeft stilgestaan; mensen met paard en wagen bezig hout te sprokkelen voor de kachel.
Via kilometers zandweg komen we in Peciu Nou aan waar we hartelijk ontvangen worden.
Na een gesprek met de leiding van het kindertehuis gaan we nu richting Ciacova waar we een aantal dozen gaan afleveren bij de plaatselijke slager omdat zijn dochter in verwachting is; één doos voor als het een meisje wordt en één doos wanneer er een jongetje geboren wordt
We kunnen slechts kort in Ciacova blijven omdat we vanavond op tijd in Anina willen zijn, en dit is nog een aantal uren rijden.
Hans heeft kontakt gehad met de mensen die ons verwachten in Anina en doorgegeven dat we onderweg zijn.
Het is inmiddels donker en koud als we Anina binnenrijden na een behoorlijke rit door de bergen.
De groep leraressen van de school staan ons al op te wachten bij het pension waar we zullen overnachten.

Maandag 25 januari
Vandaag gaan we de pakketten en de overige hulgoederen afleveren op de school in

Steierdorf, een plaatsje bij Anina.
De leraressen en de direkteur zijn zeer enthousiast en vooral blij met de knutselspullen en het papier dat we deze keer bij ons hebben
We kijken de laatste uren van de dag nog wat in de omgeving rond, Hans heeft hier een aantal mooie plekken die hij ons wil laten zien.

Dinsdag 26 januari
Deze dag gaan we samen met de direkteur en een lerares van de school naar Bradet, een dorpje in de bergen bij Anina, om pakketten af te geven,
De weg naar boven is redelijk begaanbaar; dit komt omdat alle kuilen en gaten dicht zitten met sneeuw.
Aangekomen bij de school worden we ontvangen door de kinderen en de leraressen en de leraren. De kinderen zijn erg blij met de pakketten en wij hebben tijd voor een gesprek met de onderwijzers waaruit blijkt dat ze hier boven in de bergen erg afhankelijk zijn van financien uit Boekarest en hulp uit andere Europese landen zoals Nederland.
Vanmiddag hebben we een ontmoeting met een plaatselijke ondernemer die een fineerproductiebedrijf heeft en regelmatig in Duitsland komt met zijn vrachtwagens.
Misschien zit hier een transportmogelijkheid voor hulpgoederen naar deze streek in Roemenië
Inmiddels is het gaan sneeuwen en ligt er al gauw 10 tot 15 cm.
`s nacht daalt de temperatuur tot - 20 en overdag komt het kwik niet hoger dan -15

Woensdag 27 januari
Deze dag gaan we naar de school in Steierdorf om te overleggen wat er bij een volgend transport meegenomen kan worden zodat we gericht goederen mee kunnen nemen waar behoefte aan is
De rest van de besteden we aan "sightseeing"door de omgeving en voorbereiding voor het vertrek morgenvroeg

Donderdag 28 januari
`s morgens is het al vroeg dag want we willen om 08.00 uur vertrekken richting Hongarije, we hebben nog ongeveer 600 km voor de boeg en, gezien de kwaliteit van de wegen in Roemenië denken we hier 10 tot 12 uur mee bezig te zijn.
De temperatuur ligt rond de -10 als we wegrijden en het zonnetje schijnt, perfect weer dus.
Na rit over provinciale wegen, langs kuilen en gaten, steken we de Roemeens- Hongaarse grens over.
Onmiddelijk valt het op dat in Hongarije de wegen beter onderhouden zijn waardoor we dus wat sneller kunnen rijden, voor zover het weer dit toelaat want het sneeuwd inmiddels.
Sneller rijden is zeker nodig, want zo nu de planning eruit ziet zullen we pas rond 20.00 in Gönc aankomen.
Dit zou te laat zijn om de kinderen nog te zien omdat ze rond 20.00 naar bed gaan.
Gelukkig stopt het sneeuwen en loopt gaat de reis voorspoedig zodat we rond 17.30 een sms naar Gönc sturen met het verzoek om over een half uur de koffie klaar te hebben.
We rijden om ongeveer 18.15 via poort het terrein van het kindertehuis op en worden onmiddelijk begroet door een aantal kinderen.
We gaan op zoek naar Stefan, de duitstalige begeleider, die voor de kontakten en het tolkwerk kan zorgen.
We hebben voor alle kinderen een pakket bij ons en gaan dit , met behulp van Dominika, persoonlijk in ieder huis aan de kinderen geven.
De blije gezichten spreken voor zich.
Stefan neemt ons mee naar het huis van Dominika en laat ons zien dat er met de verf, die we in Oktober gebracht hebben,de gangen en de badkamer zijn opgeknapt.
Hierna gaan we samen met Dominika, Stefan, en Eva eten in één van de woningen van het tehuis.
De avond praten we met Eva en Stefan over het wel en wee van de kinderen en het tehuis.
We overnachten in het kindertehuis en slapen voor het eerst deze week op een slaapkamer die normaal op temperatuur is.

Vrijdag 29 januari
Vandaag beginnen we aan de terugreis naar Holland.
We rijden om +/- 08.30 in Gönc weg om vervolgens Hongarije en Oostenrijk door te rijden bij goede weersomstandigheden.
De tocht loopt voorspoedig totdat we op de Duitse radio horen dat er voor de komende nacht veel sneeuw verwacht wordt.
We gaan aan het begin van de avond in Zuid Duitsland bij Deggendorf de baan af voor een pauze en wanneer we weer buiten komen begint het licht te sneeuwen.
Als we een uurtje gereden hebben is de sneeuwval dermate heftig dat we besluiten een overnachting in te lassen in plaats van door te rijden.
We overnachten in een Motel bij Nittendorf en wachten af hoe de situatie de volgende morgen zal zijn.

Zaterdag 30 januari
Na een goed ontbijt rijden we rond 08.00 uur de autobahn weer op, waar het verkeer slechts zeer langzaam rijdt.
Veel sneeuwval en bijbehorend ongevallen zorgen ervoor dat de reis vandaag behoorlijke vertraging oploopt.
We kunnen vanaf Bonn pas weer redelijk doorrijden zodat we rond 17.00 de Nederlandse grens passeren