STICHTING DOMINIKA

HULP AAN HONGARIJE

Februari 2011

Combinatierit Hongarije Roemenië

Op zondagmorgen om 5 uur stond iedereen klaar voor vertrek; de bus tot aan zijn dak toe volgeladen met allerlei goederen zoals: vloerkleden, kleding, knuffels en zelfs een wasmachine voor het kindertehuis.
Natuurlijk moesten alle spullen voor de stage van Marieke er ook nog bij in en moest er zoveel ruimte overblijven dat met 4 personen een redelijk comfortabele plaats hielden voor de rit van 1550 km naar Gönc.

Het was even passen en meten maar om half 6 waren we onderweg.
De reis liep voorspoedig en zo`n 13 uur later waren we aan de Hongaarse grens waar we onze overnachting geboekt hadden.
In Hotel Corvina in Mosonmagyaróvár zijn we ondertussen vaste klant; een goede overnachting voor een zeer redelijke prijs.
We kunnen dit hotel zeker aanbevelen.

Op Maandag was het alweer vroeg uit de veren en reden we om half 8, na een goed ontbijt, richting Gönc.
Na de middag kwamen we aan bij het kindertehuis waar Eva en Stefan ons hartelijk begroetten.
Na eerst wat bijgepraat te hebben bij een bakje koffie, zijn we druk geweest met het uitladen van de spullen voor de kinderen en de "verhuizing" van Marieke.

De Dinsdag stond in het teken van een bezoek aan een kindertehuis voor baby`s van 0 tot 3 jaar in Nagybarca aan de Slowaakse grens.
In dit tehuis wonen 75 kinderen.
Dit tehuis behoort ook tot de groep kindertehuizen die, evenals Gönc, aangestuurd worden vanuit Miskolc.
Het is een tehuis waar plaats is voor babies en ook tienermoeders met babies.
Het merendeel van de kinderen die hier wonen hebben een geestelijke beperking, de ´gezonde´ babies worden eerder geadopteerd
Voor dit tehuis hadden we deze reis ook kleding meegenomen.

Woensdag was de dag van vertrek uit Gönc; `smorgens om half 8 hebben we afscheid genomen van iedereen, Dominika kwam, voordat ze naar school ging, nog even langs voor een kus en een knuffel.
Ook van Marieke hebben we afscheid genomen en haar heel veel succes gewenst voor de komende maanden.
En met wat lichte sneeuwval gingen we onderweg richting Roemenie, waar onze eerste stop in Ciacova was.
Bij de timmerman waar we in Oktober machines hebben gebracht zijn we nu naar de resultaten wezen kijken.
Hij had 2 luxe konijnenhokken gemaakt die we mee mochten nemen.
Na kort overleg is besloten dat we deze vrijdag, op de terugweg mee zullen nemen.
Onze reis verliep verder zonnig en de temperaturen stegen tot een graad of 10 Celsius.
Naarmate we verder de bergen bij Anina in reden zakte de temperatuur en was de wind snijdend koud. We werden hartelijk begroet door het onderwijzend personeel en hebben vervolgens samen met hen wat gegeten voordat we toch redelijk vermoeid ons bed opgezocht hebben.

Donderdag werden we s morgens verrast met een dik pak sneeuw zodat onze tocht naar het hoger gelegen Bradet na enkele kilometers vastliep.
Deze dag werd gevuld met een bezoek aan een van de leraressen die in December een baby heeft gekregen, overleg door Hans over een ruimte voor naschoolse opvang, het bekijken van een andere overnachtingslokatie voor de toekomst, een een afsluitend eten.

Vrijdag stonden de neuzen weer richting Gaanderen en vertrokken we om ongeveer 8 uur uit de sneeuw om koers richting konijnenhokken in Ciacova te zetten.
Na de hokken te hebben geladen zijn we richting Hongarije gehobbelt, de wegen in Roemeniè hebben deze winter veel geleden, zodat de snelheid aangepast moest worden.
We gaan vanavond overnachten in Hotel Corvina, waar we tijdens ons avondeten tot de conclusie komen dat ook dit weer een geslaagde en zinvolle tocht was geweest.

Op zaterdag vertrekken we om 8 uur voor het laatste deel van de reis en zonder noemenswaardige problemen arriveren we rond 21 uur in Gaanderen.
3900 km in 7 dagen is geen peuleschil, maar zeker de moeite waard !

Iedereen die aan deze rit een bijdrage heeft geleverd, in welke vorm dan ook, HARTELIJK DANK!